סדר היום בגן

סדר יום בגן

סדר היום משתנה בין גן לגן ובין קבוצות גיל שונות אך מהותו נשארת.

הגן נפתח במשחק חופשי במרחב שנמשך כשעה וחצי. הצעצועים והמשחקים הם כמה שיותר גולמיים ופשוטים וזאת על מנת שהילד ישחק ויפעיל את המשחק ולא המשחק את הילד. כוונת זמן המשחק בגן וולדורף הוא לכוון לכך שהילד יפעיל את מקסימום יכולותיו הגופניות, היצירתיות ויכולת הדמיון ובכך יהיה מבוגר יציב, יצירתי ופתוח.

בגני וולדורף, בזמן המשחק החופשי, אצטרובלים הופכים לדמויות, שולחנות לחלליות, מטוסים, בתים, בדים נפרשים והופכים לנהרות, שמיכת פיקניק, שמיכות, קירות לבתים, ילדים הופכים לבעלי חיים, לטייסים, לטבחים, לבנאים. אין סוף וגבול לדמיון וליצירתיות של הילד כשהסביבה מאפשרת זאת והחגיגה גדולה.

בזמן המשחק החופשי נפתחים גם שולחן פעילות אחד או שניים. שולחן אחד יהיה תמיד שולחן הכנת אוכל בו הילדים שותפים פעילים. בגן אנו אוכלים את האוכל שאת מרביתו הכנו בעצמנו: אנו אופים את הלחמים אותם אנו אוכלים, מכינים ממרחים (טחינה, זיתים, טופו) חותכים ירקות לארוחת הבוקר ולמרק או הפשטידה של ארוחת הצהריים, אופים עוגיות ועוד. בכל יום בשבוע אנו מכינים דבר מאכל קבוע לאותו יום. לדוגמא: בימי א': נכין ממרחים ונבשל פסטה ונכין את הרוטב – נגרד עגבניות, נחתוך בצל, שום, צמחי תבלין וכד'. ביום ב': נכין עוגיות, אורז ועדשים ונחתוך ירקות לתנור.

שולחן פעילות נוסף שנפתח הוא שולחן יצירה שגם הוא מסודר לפי ימים קבועים: ביום א' – אפיית לחם לכל השבוע, יום ב' – ציור בצבעי מים, יום ג' – יצירה לעונה או לחג, יום ד' – ציור בגירי שעווה, יום ה' – אפיית עוגה או עוגיות , יום ו' – הכנת חלות לקבלת שבת.

כך בעצם מתאפשר לילד בגן וולדורף לבחור בין פעילויות שונות המפתחות בצורה טבעית והרמונית את המוטריקה העדינה והגסה שלו, לפתח את דמיונו ויצירתיותו מתוך עולמו הפנימי והחי. כשברקע נשמעים קולות הילדים וברקע קול שירת הגננים השרים משירי העונה, החג ושירי ילדים שונים.

לאחר המשחק החופשי ושולחנות העשייה והיצירה מסדרים הגננים את הגן. הסידור נעשה גם הוא בצורה הרמונית ושלווה כאשר שירת הגננים הופכת לשיר סידור הגן והגננים מתחילים לסדר. הילדים עם כוחות החיקוי מצטרפים ומסדרים מקפלים את הבדים, סוחבים את השולחנות, מחזירים אצטרובלים וצדפים לסלסלות וכך הלאה. גם הסידור הוא המשך של המשחק כשהילדים הופכים לכלבלבים הנושאים על גבם את הבדים למקום, מלגזות הנושאות שולחנות למקומם וכד'.

בתום סידור הגן הופך שיר הסידור לשיר שטיפת ידיים והילדים מוזמנים בזה אחר זה לשטוף את ידיהם ולשבת למעגל שלפני ארוחת הבוקר. אל מעגל הבוקר, תביא הגננת את העולם – שירים, דקלומים, סיפורים קצרים ותנועה המספרים על העונה, החג, זריעה, קציר ועוד. מעגל הבוקר יחזור על עצמו בין שבועיים לשלושה כמו שהוא או בצורה הולכת ומתפתחת.

לאחר המעגל יוזמנו הילדים לארוחת הבוקר וסביב השולחנות, יברכו את ברכת המזון ויאכלו. בתום הארוחה יודו הילדים על הארוחה ויוזמנו לשטוף ידיים ולצאת לחצר.

גם בזמן החצר מכוונים הילדים והגננים לעשייה. בזמן חצר יסדרו, יגרפו, יעדרו, ישתלו, יזרעו, יקצרו, יקטפו וכמובן ישחקו הילדים בליווי והתבוננות הגננים."מבוגר שעובד זה ילד שמשחק" ולכן הגננים מכוונים לכמה שיותר עשיה וכמה שפחות דיבורים.

בתום זמן החצר ישירו הגננים את שיר סידור החצר וכולם יסדרו אותה ויכנסו לשטוף ידיים ולמעגל צהריים. אל מעגל זה יביאו הגננים סיפור אותו יספרו בד"כ בעל פה. הסיפור יפנה הפעם אל עולמם הפנימי של הילדים בצורה עקיפה: אגדות עם, סיפורי ילדים איכותיים וכד'. הגננת תכוון את הסיפור כך שיתמוך בילד, בקבוצה ואו בגן כולו בשלב ההתפתחות בו הוא נמצא. גם סיפור זה יחזור על עצמו בין שבועיים לשלושה על מנת להפנימו.

לאחר מעגל הסיפור יוזמנו הילדים לשבת לארוחת הצהריים שגם היא הוכנה על ידם בגן ולאחר הברכה יתחילו לאכול. בסוף ארוחת הצהריים ימתינו הילדים להוריהם בזמן חצר קצר, נוסף.